Lettvektsløsningen i vann

Laste dørkeplater på bil

Alumeco leverer store mengder med aluminium til et tysk skipsverft som bruker lettmetall for å bygge hurtiggående marinefartøy. Sikker forsyning er nøkkelordet i dette samarbeidet.

 

Det tyske skipsverftet har stor produksjon hvor ventetid er, som i all annen produksjon, kostbart. Nettopp derfor legger verftet stor vekt på sikker forsyning av avtalt mengde og materialer:

 

'Sikker forsyning er viktig for kunden, og det er opp til oss å sørge for at hverken vind, vær eller andre forhold kommer i veien for avtalt levering. Det er en veldig stor produksjon som ikke kan stoppe opp. Normalt får vi inn ordrene 14 dager i forveien med nøyaktige krav om hvordan materialet skal lastes for transport,' sier Morten Borup Elkjær, prosjektleder i Alumeco.

 

'Orderen bil bli losses plate for plate i en veldig spesifikk rekkefølge. Dette sikrer at platene kan løftes med sugekopper i den rekkefølgen som er planlagt for å passe inn i kundens produksjon. Det er i tillegg et referansenummer på hver plate som er plassert på forskjellige måter. Emballeringen er naturligvis tidkrevende, men den er ekstremt viktig for kunden. Samtidig innebærer kravene til logistikk samhandling mellom kunden og vårt lager og logistikkavdeling.'

 

Hurtiggående, lette båter med store motorer

Den tyske verftet som holdes anonymt, leverer de raske aluminiumsbåtene til sjømilitærekunder.

 

'Båtene kunden bygger er hovedsaklig beregnet på asiatiske og arabiske land, og har lav vekt og store motorer. Det er motoren som sørger for den høye hastigheten i disse båtene som benyttes i jakten på terrorister og pirater,' sier Morten Borup Elkjær og legger til:

 

'Kunden bruker bare aluminium til produksjon av lettvektsbåtene som deretter utstyres med den store motoren som sørger for båtenes høye hastighet.'

 

Veldig store plater

Platene som bestilles av skipsverftet er veldig store.

'Kunden mottar ganske store plater fra oss - 2 x 8 x 3 x 10 m - som tilsvarer et lastebillass på 40 tonn aluminium. Når kunden mottar platene, legges de på enorme skjærebord. Der skjæres de opp i emner på størrelse med en dansk 20-kroning. Emnene flyttes deretter inn i hallen hvor de settes sammen. Til syvende og sist blir de til en del av en båt som står i en hall med et stativ. Fra nederst til øverst er den på størrelse med en 7-etasjers bygning,' avrunder Morten Borup Elkjær med om samarbeidet som for nå har siste levering i 2019. Før det vil det bli levert mange tonn med aluminium, fordi aluminium er lettvektsløsningen for raske båter i sjøen.

 

 

Se vår video:

  • Håndterer store plater for kunden
  • Laster plater EN AW-5754 eller EN AW-5083