Metallprisnyheter - Desember
Prisene fortsetter å stige over hele linjen, og kobber har nådd en ny rekordhøyde. Men kobbermarkedet drives av usikkerhet og ikke av faktiske forhold.
Makroøkonomisk utvikling
Akkurat nå skjer prisbevegelsene separat for individuelle metaller/råvarer, og makroperspektivet har mindre innflytelse enn vanlig. Derfor går vi nærmere inn på hvert enkelt metall i tiden frem mot jul.
Kobber
Kobberprisen har vært uvanlig høy de siste månedene. I september oversteg den 10 000 dollar per tonn, og siden da har den nådd hele 11 900 dollar per tonn – den høyeste prisen noensinne.
Totalt sett har prisen steget med mer enn 2100 dollar per tonn (21 %) siden september.
Men hva er det som driver prisen så høyt? Vi kan avsløre at fakta og følelser i markedet ikke helt stemmer overens.
La oss først se på fakta:
Kinas forbruk faller
Vi ser alltid mot Kina når det skjer store bevegelser i kobberprisen. Dette skyldes at Kina står for omtrent 45 % av den globale kobberproduksjonen og 60 % av det globale forbruket.
Byggevirksomheten alene står for 8–14 % av Kinas kobberforbruk, så nedgangen i det kinesiske eiendomsmarkedet i 2025 har en betydelig innvirkning. Den interne etterspørselen etter kobber har rett og slett falt.
Akkurat nå har kinesiske smelteverk så mye ledig kapasitet at de betaler gruver for å bearbeide rå kobber. For å styrke sin forhandlingsposisjon har smelteverkene redusert produksjonen, noe som betyr at tilbudet også er litt lavere enn før.
Samlet sett er Kina en viktig aktør i markedet, og de står derfor for mindre etterspørsel enn vanlig.
Gruveulykken i Indonesia
Som vi har rapportert siden september, har det skjedd en ulykke i verdens nest største kobbergruve. Gruven står for 3 % av den globale produksjonen. Selv om produksjonen er gjenopptatt, vil det trolig ta til 2027 før gruven er tilbake på sitt normale nivå på 750 000 tonn per år.
Vi forventer derfor en reduksjon i det globale tilbudet på omtrent 300 000 tonn neste år.
Globalt tilbud og etterspørsel
Hvis vi ser på de globale kobberlagrene, er de høyere nå enn de var ved utgangen av både 2024 og 2023.
I rene tall er lagrene omtrent 300 000 tonn høyere enn tidligere år – noe som tilsvarer nøyaktig den mengden som gruven i Indonesia vil mangle. Det burde derfor være likevekt i markedet, og kombinert med fallende etterspørsel i Kina burde vi se stabile eller kanskje til og med fallende priser. I stedet ser vi rekordhøye priser.
Datasentre, elbiler og vindturbiner blir ofte fremhevet som store kobberforbrukere, men i virkeligheten utgjør disse produktene bare rundt 2 % av det totale globale forbruket. Det er altså ikke her vi finner forklaringen på den uvanlige prisen.
Dette er altså fakta om kobbermarkedet akkurat nå. Men hva med følelsene?
Usikkerhet og spekulasjon i markedet
Når prisene stiger, er forklaringen veldig enkel: det er flere kjøpere enn selgere i finansmarkedene. Men hvordan kan dette være tilfelle når etterspørselen faller og tilbudet er høyt?
Slik vi ser det, er usikkerhet den største faktoren i markedet. Det er ingen faktabasert grunn til at prisen skal være historisk høy. Og når usikkerheten begynner å drive prisene opp, dukker det opp spekulanter som forsterker trenden.
Nylig har Donald Trumps toll på kobber skapt usikkerhet. Det er frykt for at tollsatsene vil øke i 3. eller 4. kvartal 2026, og allerede nå er den amerikanske kobberprisen (COMEX) høyere enn den europeiske prisen (London Metal Exchange).
Andre faktorer som bidrar til usikkerheten, er størrelsen på Kinas produksjon og forbruk og statusen til gruven i Indonesia.
Aluminium
Situasjonen er annerledes for aluminium. Normalt ser vi at aluminium- og kobberprisene følger hverandres opp- og nedturer. Men aluminium deltar ikke i den voldsomme prisstigningen som kobber opplever.
Aluminium har imidlertid fulgt med en del av veien og ligger litt høyere enn vi normalt ville forvente. Siden september har prisen steget med omtrent 10 %, og markedet forventer at prisen vil holde seg på dette nivået i ganske lang tid.
Tilbud og etterspørsel
Ser vi på tilbudet, har lagrene gått ned de siste seks månedene, men de er fortsatt på samme nivå som ved utgangen av 2024 og 2023.
I motsetning til kobber er det derfor ikke overskudd av aluminium, og det er overraskende at det er kobber og ikke aluminium som stiger i pris. Dette understreker at prisen på kobber ikke er drevet av det faktiske tilbudet på markedet akkurat nå.
Vi ser også at det er flere kjøpere enn selgere på aluminiummarkedet, men i mye mindre grad enn for kobber. Samlet sett vurderer vi at aluminiumsmarkedet er i balanse.
Rustfritt stål
Når det gjelder rustfritt stål, ser vi fortsatt betydelig usikkerhet rundt CBAM og beskyttelsessystemet. Begge deler fører til relativt betydelige prisstigninger, selv om de faktiske tallene og kvotene fortsatt er ukjente og selv om Europa i stor grad er i stand til å håndtere produksjonen selv.
Flere europeiske fabrikker har tidligere importert noen av råvarene sine fra Indonesia. De prøver nå å skaffe disse mengdene internt i Europa for å unngå CBAM-toll.
Samtidig er etterspørselen høyere enn den har vært på lenge, noe som også presser prisene opp – men markedsprisen fra europeiske fabrikker ligger fortsatt rundt 120–150 euro/tonn under det nivået markedet gradvis kan tåle. Derfor kan vi se at fabrikkene øker prisene allerede i begynnelsen av det nye året.
På den positive siden betyr endringen i beskyttelseskvoten at tilbudet vil bli mer stabilt. Tidligere har vi sett store svingninger i begynnelsen av hvert kvartal når kvoten åpnet, noe som har gjort markedet uforutsigbart.
Plater
Når det gjelder plater, har vi kapasitet i Europa til å dekke volumene som for tiden importeres fra Asia. Produsentene merker imidlertid den økende etterspørselen og øker prisene.
Selv om kapasiteten finnes i Europa, er det ikke utenkelig at vi vil se en midlertidig flaskehals for plater og rør i Europa i løpet av 2026, inntil markedet finner sin balanse i den nye forsyningssituasjonen. Hvis dette skjer, vil prisene stige ytterligere.
Bolter
Når det gjelder bolter, vil endringene i beskyttelseskvoten ramme standardkvalitetene 4307 (304), 4404 (316) og 4305 (303) litt hardere, fordi en stor del av lagervarene importeres fra Asia. Her kan leveringstidene og prisene derfor øke i den kommende perioden.
Hvis det fortsatt skal importeres store mengder fra Asia, vil dette være underlagt betydelig høyere toll og avgifter enn i dag.